Zimní Malá Fatra

5. 11. 2009 | zobrazeno 6667×

Vyjíždíme tradičně brzo ráno zpomaleným rychlíkem směr Poprad-Tatry. Kousíček před Žilinou se objevuje první výhled na hory – nádhera, zasněžené vrcholky, dole pálí slunko… Ve Strečně je strašné vedro (litujeme, že nemáme kraťase a trička s krátkým rukávem). Cesta vede nejdřív údolím podél Váhu (Domašínský meander), pod Strečnem je na kecadlech cedulka „Chata pod Suchým – otvoreno pátek 16:00 až neděla“.

Sedlo Príslop pod SuchýmSedlo Príslop pod Suchýmkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Podle informací z netu měla být otevřená celoročně a furt. Rozhodujem se, že případný problém budem řešit až na místě a jdeme dál. Celou cestu myslím na bivak v mém letním spacáku a namlouvám si, že jde o žert nějakých vtipálků, co chtějí vystrašit lidi. Až na Plešel je to drsný stoupák (převýšení cca 650 m), v 900 m n.m. začíná sníh (a končí sucho v botech). Pak se otvírá pohled na chatu, vypadá dost mrtvě, ale za chvíli se objevují dva lidi – „domácí“. Ptáme se, jestli můžeme přespat, prý že jo. Hned zjišťujeme, co má znamenat ta cedulka – a ta nelhala, jsou tu jenom náhodou, že je tak pěkně (teploměr na slunku ukazuje asi 20°C). Ptají se nás na plány (a mačky máte? Ne.. a návleky? Ne, to půjde…).

Jsme tam jediní, máme pro sebe celou velkou noclehárnu (hned zabírám i s věcma tři postele). Po tatrance vyrážíme na průzkum, co nás čeká zítra. Na sjezdovce nad chatou se sníh boří, ale nad Javorinou to je na cestě v pohodě, jdeme do sedla Príslop pod Suchým, odkud pozorujeme fakt pěkný stoupák na Suchý a západ slunce (do smogu či oparu asi půl hoďky před tím, než by mělo) a vracíme se na chatu.

Na hřebeni I.Na hřebeni I.koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Budíme se sami od sebe pár minut před nastaveným budíkem (na 6 hodinu), balíme, snídáme, po půl sedmé vypadneme z chaty a před ní vaříme čaj, před sedmou vyrážíme známou cestou na Príslop. Na teploměru -1°C, aspoň se to neboří, celkem pod mrakem, opar ještě horší než včera. Další úsek je pěkná makačka – na sněhu to klouže, sklon svahu je též pěkný. Konečně vylézáme na vrchol, vidíme první spadlou lavinu a taky následující cestu, ztrácející se v mlze – pěkně úzký hřebínek. Za chvíli pokračujeme dál, cesta je vyšlapaná, stejně by to ani jinudy nešlo, srázy jsou po obou stranách pěkně prudké. Oblačnost se protrhává, občas je vidět i modro na obloze, ale opar zůstává.

Na hřebeni II.Na hřebeni II.koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Makačka stále trvá, mezi vrcholy a sedly jsou dost rozdíly. Na vrcholu Malého Kriváně dopíjíme poslední zbytek čaje, na chvíli se dělá díra v mracích a je nádherně slunečno (v době, kdy mám poslední dva volné snímky na kartě a přetahuji je do databanky). Potkáváme prvního člověka, na lyžích, jde opačným směrem než my.

Velký KriváňVelký Kriváňkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Další cesta vede na Velký Kriváň – vidíme jej v mlze (mracích) na obzoru. Cestou na jakémsi pahorku bez sněhu vaříme čaj, docela fučí a je zima. Kolem Kriváně je dost lidí a taky snowkitterů (či jak se ti lyžaři s křídlem jmenují), dopíjíme várku dva čaje a dál jdeme na sucho. Nebýt větru je docela horko, i tak se to boří, místy je bláto nebo voda.

Pod Poludňovým grůněmPod Poludňovým grůněmkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Na Poludňovém Grůni se daří udělat pár slušných záběrů – slunce na chvíli hezky vysvitlo dírou v mracích. Konečný sešup k chatě na Grůni je masakr (cca. 550 m převýšení na necelém kilometru a půl) – po sjezdovce, klouže se to. Nejlepší je část pod vlekem, kde jsme si čupli do vyjetých stop a hezky to v nich sjeli až dolů (při tom jsem si totálně promáčel všechno). Na Grůni dostáváme malý kamrlík (za dvojnásobnou cenu ani ne desetinový prostor), ale aspoň se můžeme vyzut z totálně promočených bot a jít si ukuchtit večeři.

LavinaLavinakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Poslední den už nás čeká jen sestup dolů do Terchové, při kterém míjíme davy víkendových turistů mířících opačným směrem, a (tradičně) předlouhá cesta nenavazujícími osobáky do Ostravy.

Související odkazy:

Fotogalerie Slovensko

Detailní popisy turistiky nejen v horách na Slovensku

Babia góra – hřebenovka na královnu Beskyd

Předvánoční východ slunce na malofatranském Kriváni

Malá Fatra na rozhraní podzimu a zimy

Osnica – kouzelné ráno nad mraky

Zimní Malá Fatra

Velký Choč – božské ráno nad mraky

Velký Choč - za nejkrásnějšími výhledy

Roháče – mrazivé babí léto v Západních Tatrách

Strážovské vrchy v barvách podzimu

Kľak - vrchol s krásným výhledem

Jarně rozkvetlá Devínska Kobyla

Martinské hole aneb když počasí nespolupracuje

Zimní hřebenovka Nízkých Tater

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace