Ford Cmax jako (polo)obytné auto

18. 5. 2020 | zobrazeno 4249×


Jak jednoduše a levně řešit spaní na cestách po Evropě? Spát v autě. Když je domek na kolečkách, odpadá starost se stavěním a balením stanu nebo hledáním ubytování.

MostviertelMostviertelkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Čím je auto větší, tím je větší pohodlí – na dlouhé cesta je karavan či větší dodávka ideální. My ale (aspoň zatím) nechtěli mít obytné auto na cesty a druhé na normální ježdění. Vyřešil to fakt, že jsme si (aniž bychom tento záměr původně měli) koupili Ford Cmax. Původně s představou dostatečně prostorného auta, do nějž se vejdou čtyři lidi i s věcma na hory. Nakonec jej využíváme jinak.

polystyrenový základpolystyrenový základkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

polystyrenový základpolystyrenový základkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Ford Cmax má akorát velikost na to, aby vypadal jako normální auto, ale po vyndání zadních sedaček v něm byl dostatek místa na „obytnou vestavbu“. Tu jsme řešili tak, aby byla levná, snadno vyrobitelná, lehká. Základem je konstrukce ze zateplovacího polystyrenu (levný, lehký, relativně pevný a odolný), dva díly – jeden ve tvaru H na zadní plochu a jedno „L“ s nohama na podlahu. Zabírá sice trochu více prostoru než nějaké nožičky, na druhou stranu je robustnější a pořád zůstává do místa po stranách i uvnitř, hezky děleného na menší části, usnadňující organizaci věcí.

zadní OSB deskazadní OSB deskakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Na polystyrenový základ patří dvě OSB desky, vytvarované dle vnitřního prostoru auta, a tenká matrace z 5 cm silného molitanu. Během jízdy je přední deska posunuta kousek dozadu, po příjezdu na místo noclehu stačí posunout přední sedačky dopředu, sklopit opěradla a desku posunout vpřed. Za dvě minuty vznikne postel, na níž se i já se svými 188 cm natáhnu.

přední OSB deskapřední OSB deskakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

První akcí, kde jsme takto upravené auto měli, bylo Toskánsko a byli jsme nadšení. Stavění stanu zabere nějaký čas, člověk musí najít vhodné místo, ráno je stan vlhký a je třeba jej dosušovat, navíc – pokud vstávám na východ slunce – bych jej musel balit po tmě, nebo schovávat… Takto stačí najít klidnou polňačku či parkoviště (zrovna v Itálii je super, že mají spoustu legálních parkovišť pro karavany) a nocleh je vyřešen. To se hodí zvlášť při ježdění na alpské víkendovky, kdy vyjíždíme večer po práci a na místo dorazíme nejdřív kolem půlnoci. Dojedeme, můžeme hned spát, ráno vyrazíme do hor, přespíme třeba na chatě, další den se dá popojet někam k jezeru…

dvoulůžkodvoulůžkokoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Existují samozřejmě mnohem vymakanější vestavby se šuplíky, skříňkami apod., tohle byla low-cost varianta hotová za dvě odpoledne a s materiálem asi za tisícovku, po vyndání z auta zabírající v garáži minimum místa. Kdybych si vybíral auto s touto představou, líbily by se mi posuvné boční dveře, možná trošičku vyšší výška a dveře kufru otevírací tak, aby otvor tvořil s podlahou rovinu. Nezbytné jsou zatmavené zadní skla (ty máme). Na druhou stranu Cmax je hodně civilní a v dieselové variantě úsporné (průměrný alpský výlet vykazuje průměrnou spotřebu okolo 5,5 l/100 km) auto.

místa je dostmísta je dostkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace