Olympus OM-D E-M1 Mark II pro krajináře a cestovatele
27. 4. 2018 | zobrazeno 10956×Fototechnika standardu micro 4/3 budí mezi fotografy vášně: jedni se posmívají „divnému“ poměru stran čipu 4 : 3 a zaklínají slovem „šum“ vzhledem k jeho malým rozměrům, jiní nedají dopustit na kompaktní rozměry a spoustu vychytávek. Na přelomu roku jsem na tento systém přešel a nabízím pár postřehů z užívání vlajkové lodi OM-D E-M1 Mark II u fotografa cestovatele-krajináře.
kosatce nízké | NPR Děvín-Kotel-Soutěskakoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Proč změna systému?
Nejprve pár slov k tomu, co mě přimělo změnit systém. Pentax jsem měl odjakživa, postupně tři modely digitálních zrcadlovek s APS čipem (istD, K-20, K-5) a byl s nimi spokojen. V porovnání s rozšířeněji konkurencí (Nikon, Canon) Pentax nabízí kompaktní a odolná těla s dobrými možnostmi ovládání a různými nadstandardními vychytávkami a dobrým výkonem za ceny často odpovídající o třídu nižším modelům jiných výrobců.
Miradore del Tío Cogotekoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Co mě neuspokojovalo, byly objektivy. Jako člověk fotící převážně na cestách/horách, kdy je nutno krom stativu, foťáku, objektivů v batohu nést i věci pro přežití (ať už jde o týdenní trek, nebo měsíční cestu po exotické zemi) jsem se snažil mít výbavu co nejuniverzálnější a nejlehčí. Dostupné objektivy byly kvalitativně poměrně špatné. K Olympusu proti tomu existují skla přesně odpovídající mým potřebám. Univerzální zoom M.ZUIKO Pro 12-100 mm/f4.0 (ekvivalent 24-200 mm na kinofilm) chválí všechny recenze, je voděodolný a pořád poměrně kompaktní. Širokoúhlých objektivů je v nabídce více, mě zaujal lehký a kompaktní, voděodolný a dle testů kvalitní Panasonic Leica 8-18 mm/f2.8-4.0 se závitem na klasické filtry (což je vlastnost, kterou jinak výborný Olympus M.ZUIKO ED 7-14mm f/2,8 Pro postrádá). Zkoušel jsem i rychle ostřící, kompaktní, světelný, skvěle kreslící M.ZUIKO pro 40-150 mm/f2.8, který spolu s telekonvertorem 1,4× budu brát na plánovanou cestu do Namibie.
Podpálavské Toskánskokoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Tělo a ovládání
Nemá cenu zde vypisovat technické údaje a specifikace fotoaparátu, zaměřím se spíš na konkrétní postřehy a dojmy. Magnéziové tělo je příjemně lehké a kompaktní, ale dobře se drží. Spolu s objektivy na hmotnosti nejvíce ušetří wildlife fotografové (u teleobjektivů je při stejné světelnosti úspora hmotnosti i rozměrů nejmarkantnější), ale rozdíl je znát i u kratších ohnisek. Mě osobně se celá výbava (fotoaparát, zmíněné dva objektivy, filtry, kabelová spoušť a dalších pár drobností) vejde do brašny Hama SYSCASE 140 – kompaktní komplet váží se vším všudy 2180 gramů. Mimo to už potřebuji jen stativ.
Cuencakoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Na těle je spousta tlačítek, navíc v menu je možné funkci prakticky všech individuálně upravit/nastavit, což umožňuje třeba přizpůsobení dosavadním zvyklostem. Je fakt, že menu je v této části extra komplikované, ale na druhou stranu je tohle věc, co člověk udělá jednou na začátku a pak už neřeší.
Albarracínkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Největší rozdíl proti zrcadlovce je samozřejmě v hledáčku. EVF obrazovka má rozlišení 2,36 megapixelů, což je hodně, i tak je ale obraz trošičku hrubší proti přímému pohledu. Na druhou stranu je obraz výrazně větší a v displeji lze přímo při focení snadno kontrolovat nastavení expozice, umístění ostřícího bodu, zaostřenou oblast si výrazně zvětšit, podívat se na histogram apod. Taky se mi líbí, že v hledáčku vidím obraz jak ve tmě, tak při použití tmavého ND filtru (u zrcadlovky jsem musel vždy filtr sundat, překomponovat, nasadit). Fotoaparát nabízí tři režimy hledáčku z hlediska rozložení informací, takže není problém jedním kliknutím mít naprosto čistý obraz scény a druhým zobrazit všechny potřebné údaje.
Focení
Nativní poměr stran 4 : 3 je možné v nastavení změnit na klasický 3 : 2 a další, do RAWu se vždy ukládá celý záběr. Já mám do hledáčku nastaveno 3 : 2, ale možnosti zrušit ořez a použít originální – větší – data využívám při focení panoramat (ty fotím se záběrem na výšku, takže na stejně širokou scénu potřebuji méně záběrů), a taky v případech, kdy třeba po vyrovnání záběru vyfoceného šikmo se nějaká důležitá část dostane mimo ořez – v tu chvíli se rezerva navíc náramně hodí.
O šumu relativně malého čipu se vedou sáhodlouhé diskuze, srovnávají laboratorní snímky… Fakt je, že třeba proti Pentaxu K-5 jsou snímky (vyvolané z RAWu s totožným nastavením) o něco zašuměnější, což se projevuje u vyšších citlivostí (cca od ISO 800) nebo při vytahování stínů i u nižšího ISO. Při typických krajinářských postupech (focení na nejnižší ISO, používání expozičního bracketingu) rozdíl ve výsledných snících moc není. Jak již zmiňoval Petr Bambousek, vyšší šum z velké části vyvažuje skvělá stabilizace, díky níž není třeba ve stejných situacích používat takové ISO, jaké by bylo potřeba bez ní.
Sněženky na Pálavěkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Taky jsem tomu nevěřil, než jsem si to zkusil, ale na krátká ohniska není problém fotit z ruky i řádově sekundové časy, časy 1/5 sec apod. jsou naprostou jistotou. Vzhledem k tomu, že stativ sice používám prakticky pořád, ale stejně jej beru jako nutné zlo (není nad to si snímek přesně nakomponovat v ruce, než se otravovat se stativem a snažit se foťák dostat přesně tam, kam chci) je tohle příjemná věc (i když na bracketing je stativ stále třeba). Výklopný dotykový displejpak oceňuj při focení záběrů od země, kdy se nemusím válet po (často mokré a špinavé) zemi.
rozkvetlý Mikulovkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Menší čip (a tím pádem větší crop faktor, reálně kratší ohniskové vzdálenosti při stejných úhlech záběru) mají pro krajináře (kromě menších rozměrů objektivů) pár dalších výhod: větší hloubka ostrosti -> není nutnost tak moc clonit -> neprojevuje se difrakce/není potřeba skládat focus bracketing -> kratší časy, rychlejší focení. Na druhou stranu, dosáhnout rozostření pozadí/popředí není se světelnými objektivy a při správném postupu a komponování problém.
jaro na Děvíněkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Na krajinu dobře využitelnou věcí je režim HiRes shot, který funguje tak, že do jednoho snímku spojí čtyři dílčí záběry vyfocené s posunem čipu o půl pixelu. Výsledkem je soubor s rozlišením 80 Mpx, dle (nejen) mých zkušeností reálně odpovídá spíše 50 Mpx, proti standardním snímkům je i čistší (méně zašuměný). Je potřeba dávat pozor na pohyb ve snímku (zatímco směrový pohyb – třeba mraků nebo vody – řeší algoritmus docela dobře, hýbající se větve jsou problém) a je škoda, že na tento režim nelze fotit v bracketingovém režimu (je případně třeba hodnoty upravit ručně) (+ váží se na něj nějaká další omezení – maximální čas, clona, ISO).
Gran Vía | Madridkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Další praktickou věcí jsou režimy umožňující sledovat živě (v nastaveném intervalu, třeba pár sekund) vznikající snímek při režimu Bulb a expozici ukončit při dosažení správného výsledku. Několikrát se mi totiž (u zrcadlovky) stalo, že v měnících se podmínkách při východu/západu a focení řádově minutových expozic s šedým filtrem jsem čas špatně odhadl (v těchto situacích se na expozimetr často nedalo spolehnout) a než se snímek vyfotil (špatně – přeexponovaně nebo naopak podexponovaně), červánky odešly a na opravu nebyl čas... Fotoaparát taky umí přímo během snímání přičítat světlo k referenčnímu snímku, což se dá využít třeba při focení hvězdných drah.
Má cenu přejít?
Abych Olympus jen nechválil, je samozřejmě pár věcí, které nejsou ideální – kromě trochu větší energetické náročnosti (u zrcadlovky se dalo více krotit, třeba zda má záběr vůbec cenu zkoušet s vypnutým foťákem apod.) to je pár detailů v nastavení bracketingu (nemožnost vlastního nastavení počtu snímků/kroku, ale jen výběr z přednastavených možností a nemožnost focení bracektingu se samospouští) – ty ale doufám by mohly být vyřešeny v některém update firmware.
hlaváčky jarní | NPR Děvín-Kotel-Soutěskakoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Já měl možnost fotoaparát s objektivy vyzkoušet a následně mi českým zastoupením Olympusu byla nabídnuta i možnost stát se ambasadorem značky, což s sebou nese výhody, jako je možnost zapůjčení techniky (kterou potřebuji nárazově, ale dlouhodobě ji nevyužiju). Vzhledem k tomu, že nevyhovující objektivy jsem řešil už docela dlouho a na lepší časy se neblýskalo a výkon systému ve spojení s kompaktními rozměry a hmotností mě přesvědčil, rozhodl jsem se ke změně – a po zkušenostech (zatím) z focení mj. na roadtripu ve Španělsku nebo jarní Pálavě nelituju. Pro lidi disponující rozsáhlou sbírkou kvalitních skel je samozřejmě změna systému výrazně bolestnější, nicméně na základě svých zkušeností věřím, že (nejen)cestujícím krajinářům či fotografům-horalům lzeOlympus a jeho micro 4/3 systém při volbě výbavy plně doporučit.
Všechny fotografie v tomto článku byly pořízeny s využitím popisované techniky.