Cestovní deník Portugalsko 2010

14. 3. 2012 | zobrazeno 3928×

Týdenní návštěva Coimbry, poloostrova Peniche a ostrova Berlenga v červnu 2010.

středa 9. 6.: Bratislava – Porto – Coimbra středa 9. 6.: Bratislava – Porto – Coimbra koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Po sbalení věcí (narvat spacák, oblečení, brýle, šnorchl, boty, foťák a další věci do Ryanairem povoleného příručního zavazadla byl vcelku zážitek) následovala cesta vlakem do Bratislavy. Dobrý byl cigánský párek s dětma (ve věku cca kolem 5 let) na nástupišti v Břeclavi. Každý z rodičů měl v ruce lahváče Gambrinus a v jednu chvíli jimi začali napájet děti :)

Bratislavské letiště bylo jak město duchů, let co dvě až tři hodiny – ale hlavně že se chlubili, jak za x desítek milionů postavili nový terminál. Už teď tam prodavači z obchodů, kam nikdo nechodí, bezcílně bloudí – na novém, větším terminálu se ani nepotkají :) Nikdo naštěstí nevyžadoval narvat batoh do kontrolní krabice (bo by se mi tam nenacpal), takže jsem odletěl aj s věcma. Zatímco u nás bylo pěkně, chvíli po vzletu se zatáhlo a vydrželo to až do Paříže, kde lehce mrholilo a byla pěkná kosa.

Paříž-Beauvais je taky úžasné letiště, čekání na přestup bylo dost nudné, navíc jsme odlétali se zpožděním – to ale do Porta dohnal. Při nákupu lístků do metra v sofistikovaném automatu mě zachránil místní ožrala-bezdomovec, který s nadějí jídla (bohužel jsem měl jen hlad, na jídlo nic) vymačkal sám od sebe správné kombinace, jen jsem došel :) Následný vlak byl taky trochu zpožděný, takže do Coimbry jsem dojel asi ve tři ráno, na nádraží už čekala Monika a další půlhoďku vzala cesta na byt.

čtvrtek 10.6. – Coimbra

Po budíčku asi v 11 a snídani jsme vyrazili do města – na univerzitu, která ční uprostřed města na kopečku (vzdáleně to připomíná naše Hradčany :) Město pěkné – všude kavárny, úzké, starobylé uličky a baráky, spousta kostelů, palmy a vůbec. Výrazný rozdíl jsou taky lidi, respektive jejich oblečení – proti ČR propastný rozdíl… K obědu jsme si udělali kopu kuřete na kari, po tom dali vínko, navečer zašli na zákusek a kafe do cukrárny a následovalo portské – pohoda :) Celou noc otravovali komáři, asi ve 4 jsme se je pokusili všechny vyvraždit, ale moc se to nepovedlo…

pátek 11. 6. – Peniche pátek 11. 6. – Peniche koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Ráno bylo třeba zase všechno sbalit a sejít na autobusák, odkud už nám jel bus do Peniche. Na lístek jsme dostali studentskou slevu i bez kartičky a pod zamračeným nebem vyrazili. Cesta byla vcelku nudná, každou chvíli se sjíždělo s dálnice a zajíždělo do autobusáků ála garáže, vždy v centru města. Řidič byla asi nový, protože ve městě Caldos da Rainha hrubě zakufroval a asi půl hodiny jezdil po centru, radil se se všema kolemjdoucíma, než se mu podařilo vymotat.

Vrcholem pak byl kruháč u Peniche, který obkroužil asi čtyřikrát, přičemž volal telefonem, aby zjistil, kam jet. Nakonec nás ale na autobusáku vyhodil, takže jsme mohli jít do centra a při čekání na otevření Turisma poobědvat chleba, šunku, sýry a tak. V oficíně jsme si zaplatili kempovací místo na Berlenze (10 EUR; paní nám ho chtěla dát o týden dřív, naštěstí si toho Monika všimla), dostali mapy (co je to za zvyk, čmárat do map?) a vydali se do kempu. Tam jsem už studentskou slevu nedostal, protože ISIC nic neznamená, postavili jsme stan na písku, vzali věci na koupání a šli na pláž.

Cestou sprchlo, ale než jsme tam došli, bylo zas slunečno. Peniche má přívlastek „hlavní město vln“, což se potvrdilo – šla jedna větší za druhou, takže to bylo jen na pohoupání, ale pěkné. Po chvíli jsme šli zpátky do města do přístavu koupit lístky na loď (11 EUR) – kupodivu rezervace fungovala. Kolem pevnosti jsme pokračovali po pěkném skalnatém pobřeží (hotové skalní město) na Cabo Carvoeiro s majákem a vyhlídkou na moře (i Berlengu) a dál do města. Tam jsme hledali restauraci, kde by hlavní jídlo nestálo 10 EUR (nakonec úspěšně), pojedli, šli zpátky do kempu a spat. Večer začalo pršet.

sobota 12. 6. – Ilha da Berlenga I.sobota 12. 6. – Ilha da Berlenga I.koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Ráno střídavě mrholilo, takže jsme snídali ve stanu, pak rychle zabalili, a se zastávkou na nákup šli do přístavu. Na lodi bylo vlhko, při plavbě pak pěkné vlny – houpalo to slušně, většinu lidí úsměvy rychle přešly (a já byl taky vcelku rád, že to trvalo jen těch 45 minut, dvojnásobek doby už bych asi veselý taky nebyl).

Na Berlenze jsme postavili v kempíku stan (dobře šly poznat ty déle stojící, silně poznačené od racků) a vydali se na „hřebenovku“. Kolem spousta racků, dost ochočených (hnízda skoro na cestě…), zatažené nebe focení celkem pomáhalo. Sešli jsme k pevnosti (ta ale byla zavřená), pak zase vylezli nahoru a došli na konec ostrova a zpátky. Mezitím se vyjasnilo a pohled na „vesničku“, přístav, pláž a kemp byl naprosto kouzelný.

Slunce jsem využil na koupání a šnorchlování, bo v závětrném zálivu se dalo aj plavat. Později odpoledne jsme se vydali na druhou stranu ostrova, kde bylo vidět, že moc lidí nechodí – racci byli pěkně agresivní, od jednoho jsem dostal aj klovanec do hlavy. Výhledy ale byly krásné, nebe čím dál čistější.

Povečeřeli jsme na pláži (a v písku ve vodě se mezitím vychladilo portské :) a pak šli nahoru na vyhlídku na přístav. Strašně fučelo, takže jsme flašku poměrně rychle vypili a šli ke stanu, zajistit věci. Následně jsme se vydali nahoru na ostrov ještě jednou na západ slunce, ten se sice až tak nevyvedl, ale stejně to bylo pěkné. Večer padla aj druhá flaška portského (ptáci taky nikdy nespí, stejně jako krávy :) V noci strašně foukalo, navíc se to otočilo, takže celou noc se vítr opíral do stanu – poprvé, co bych ocenil třetí tyčku…

neděle 13. 6. – Ilha da Berlenga II.neděle 13. 6. – Ilha da Berlenga II.koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Otázka, co budeme na ostrově s rozlohou necelých 80 ha dělat dva dny, se částečně vyřešila budíčkem někdy po desáté. Nebe bylo jasné, takže po snídani jsme šli na pláž (jediné místo, kde nefučelo) a slunili se. Na jídlo jsme si zašli na vyhlídku na pevnost, pak pomalu sbalili věci a přesunuli se na nanuka nad přístav. Dnes tu bylo víc lidí, včetně bandy šílených japonců, kteří racky ještě přikrmovali, jak kdyby jich tu nebylo dost a blízko, nebo důchodcovského zájezdu, kde každý člen měl v ruce piknikovou bedničku – jediným cílem bylo asi jet se sem najest…

Plavba zpátky byla lepší, sice to pěkně houpalo, ale mohli jsme být na horní palubě, navíc bylo pěkné počasí… V Peniche jsme si dali pizzu, v kempu (na mysu – první, kde bylo slyšet hučení moře :) umyli a postavili stan a šli na západ na Cabo Carvoeiro – ale zase byly mraky, takže západ se moc nekonal. Nicméně dlouhočasové fotky s mazlám mořem šly dělat aj tak :)

pondělí 14. 6. – Penichce, Balealpondělí 14. 6. – Penichce, Balealkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Brzo ráno (po desáté) jsme posnídali (furt tu fučel strašný vítr, to musí být hrozné v něčem takovém bydlet) jsme se vydali na cestu po pobřeží, nejprve na mys Papoa a pak dál (bosky po písku/moři) přes všechny místní vyhlášené pláže (Praia de Quebrado, Praia da Gamboa, Praia da Peniche da Cima, Praia da Cove de Alfarroba…) do Balealu, což je další pěkný mys. Až na ten stálý vítr to byl super výletík.

Po sbalení stanu jsme šli do města nakoupit, chvíli poseděli v parku a pak už šli na bus – tentokrát jel řidič, co se vyznal, takže do Coimbry jsme dojeli včas. Večer jsme si udělali těstovinový salát, k tomu víno a na balkónku film… Dobří byli popeláři, kteří tu pracují i (nebo jenom?) o půlnoci :)

úterý 15. 6. - Coimbra

Vzbudili jsme se asi v 11, ke snídani si otevřeli kilový vanilkový jogurt :), odpoledne šli do města – na univerzitu, vevnitř to bylo vcelku zajímavé :) Pak jsme koupili víno a muffiny a šli k řece do parku, ve stínu to byla pohodička. Na zpáteční cestě jsme se stavili na kafe, večer udělali zapékané brambory, k tomu poslední portské. Ve 22.15 mi už jel vlak, takže bylo čas dát Coimbře sbohem, ale nějaký měsíc bych tu ještě vydržel…

středa 16. 6.: Porto – Bratislava

Na letiště (to v Portu je aspoň pěkné) jsem dojel kolem druhé ráno, ustlal si na lavičce a do cca páté ráno víceméně podřimoval. Z letadla byl pěkný výhled na pobřeží, pak se objevily mraky, tak jsme se snažul spát. Při klesání na přistání byl pěkný boční vítr, takže to s letadlem pěkně házelo – zajímavé přistání, asi srovnatelné s tím v Santiagu.

V Paříži mě čekalo nudných 5 hodin, takže jsem šel do vesničky Ville marně hledat obchod s potravinami, nakonec jsem objevil aspoň cukrárnu, kde měli aj pizzu. Na letišti jsem pak četl, mp3 a pozoroval lidi, což bylo nejvíc zajímavé :)… V Bratislavě bylo přistání do mraků a mlhy, pršelo, kolem hnusná komunistická šeď, vlak 70 minut zpoždění – pěkné uvítání zpátky do reality :(

Související odkazy:

Fotogalerie Portugalsko

Za racky na Ilha da Berlenga

Peniche - větrné a skalnaté atlantské pobřeží

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace