Sněženky v Poodří aneb jak na kytičky
10. 4. 2011 | zobrazeno 7353×Mlhavé nedělní dopoledne v Ostravě, to jsou ideální podmínky vydat se do nedalekého Poodří, podívat se na sněženky, sasanky a jiné jarní kytky.
Prvosenka jarní (Petrklíč)koupit fotografii | poslat jako pohlednici
CHKO Poodří vznikla v roce 1991 na rozloze 82 km2 k ochraně meandrujícího původního toku Odry, nivních luk, lužních lesů a rybníků.
NPR Polanská nivakoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Nejpřísněji chráněnou rezervací je NPR Polanská niva, zaujímající 122 ha mezi Polankou nad Odrou a Jistebníkem. Rezervaci tvoří mozaika lužních lesů (s jasanem, lípou malolistou a dubem letním), rybníků a nivních luk v okolí meandrů a periodických tůní řeky Odry. Pohansko to, pravda, není, ale na krátký fotovýlet…
sněženka podsněžník | Galanthus nivaliskoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Hlavním tématem se staly sněženky. Kromě nich jsem objevil pár (doslova) petrklíčů a docela dost sasanek hajních.
sasanka hajní | Anemone nemorosakoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Focení kytek je na první pohled jednoduchá činnost – nehýbou se, neutíkají, času je dost… Pro dobré výsledky je ale nutné ledacos obětovat (hlavně čistotu oblečení a foťáku) a mít štěstí na podmínky.
sněženka podsněžník | Galanthus nivaliskoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Ideálním počasí je právě zamračená (nebo mlhavá) obloha, která rozptyluje světlo, takže na rostlinách nevznikají nezvladatelné kontrasty a ostré stíny.
Pohádky z mechu a podzimního listíkoupit fotografii | poslat jako pohlednici
Přirozenou vlastností makrofocení je malá hloubka ostrosti, což vyžaduje jednak přesné ostření, jednak dovoluje hrátky se zaostřenými a nezaostřenými částmi obrazu. Ideální je mít rozmázlé popředí i pozadí, což fotce dodá hloubku – to vyžaduje ve většině případů lehnout si na zem a fotoaparát zabořit co nejníž, ideálně do listí, hůře do bláta.
Další důležité aspekty jsou pozadí – ono bude sice rozmazané, ale barvy, kontrasty nebo hlavní prvky (například výrazná větev) budou i tak patrné. Většinou pěkně působí mít v pozadí další květy, ale rozmazané. Problémem jsou často různé větvičky či traviny, prolézající a clonící rostlinu. Pozor je potřeba dávat i na kompozici rohů (když se podaří nějaký list, stonek… napasovat tak, aby vycházel z rohu a vedl zrak k hlavnímu objektu, tedy zaostřenému květu, je to ideální) nebo ořez (napůl ořezané květy, i když mimo hloubku ostrosti, lezoucí z fotky, nepůsobí dobře…). K tomu jsou jednotlivé trsy rostlin v různém stádiu květu (a můžete se vsadit, že ty zrovna ty pěkně kvetoucí budou špatně uspořádané, prorostlé suchou trávou, obklopené křovím nebo kopřivami – nejlépe všechno dohromady), zatímco ty odkvetlé budou k focení ideální.
Výsledkem je, že na kilometrové „trati“ strávíte dvě hodiny, domů si přivezete stovky fotek sněženek a haldu zabláceného i promočeného oblečení (a i foťák si ponese následky) a při prohlížení si budete říkat „tady to chtělo jiné pozadí, tady je ideální kompozice, ale škaredé odkvetlé květy, tady je všechno super jen se nepovedlo zaostřit…“ a budete rádi, když z těch stovek vyberete pár použitelných fotografií. Ještě že se to jaro každoročně opakuje a můžu si zopakovat fotografické heslo "znovu a lépe" :)
Související odkazy: