Siněvir – zimní přechod poloniny Piškoňa a výlet na Topaz

16. 2. 2020 | zobrazeno 1925×

[Ukrajina] Polonina Piškoňa nám učarovala už při časně podzimním přechodu a tehdy jsme si ji vytipovali jako vhodné hory pro zimní přechod na sněžnicích.

zasněžené krtincezasněžené krtincekoupit fotografii | poslat jako pohlednici

I když první dny po příjezdu do Siněviru vytrvale sněžilo, zase tolik sněhu nenapadlo. Dole v údolí to byl spíš jen lehký poprašek, ale hory zářily bílou.

ráno v Něgrovciráno v Něgrovcikoupit fotografii | poslat jako pohlednici

cesta z Něgrovce na Něgroveccesta z Něgrovce na Něgroveckoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Fronta přešla a čekalo nás mrazivé ráno s naprosto jasnou oblohou. Ideální na výlet! Ze Siněviru jsme přejeli pár kilometrů dolů údolím Terebly do Něgrovce, kde u hřbitova necháváme auto a vyrážíme.

políčka nad Něgrovcempolíčka nad Něgrovcemkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Slunce se právě přehouplo přes hory a začíná svítit do údolí, v kombinaci s výstupem se docela zahříváme. Cesta vede nejprve po hřebínku posetém pastvinami a seníky.

nad údolím Tereblynad údolím Tereblykoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Po chvíli přicházíme na hranici lesa, kde by cesta měla začít prudčeji stoupat. Stoupání je pravda prudké, ale cesta mizí. První desítky výškových metrů kloužeme po kamenech a kořenech ukrytých pod sněhem, pak se nám chvílemi daří najít něco, co je nejspíš pěšinkou.

hřeben na Něgrovechřeben na Něgroveckoupit fotografii | poslat jako pohlednici

zasněžená polonina Piškoňazasněžená polonina Piškoňakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Stoupání bukovým lesem ještě vcelku jde, horší to je na hranici lesa smrkového, kterým se prodírá mnohem hůř. Nakonec se ale dostáváme nad hranici lesa na hřeben a je vyhráno.

sněhové vlnkysněhové vlnkykoupit fotografii | poslat jako pohlednici

pod vrcholem Čopupod vrcholem Čopukoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Po bočním hřebínku stoupáme na hřeben hlavní, stoupání už nezbývá tolik a sněhu je tady málo. Jen v některých částech je nafoukaný a protože je to čerstvý prašan, ani sněžnice nepomáhají.

zamrzlé výhledyzamrzlé výhledykoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Na hlavním hřebenu je ale větrem a mrazem zpevněná krusta, a hlavně se otevřely výhledy na druhou stranu, na nekonečné kopcovité hřebeny se stromy obalenými sněhem.

hřeben poloniny Piškoňahřeben poloniny Piškoňakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Po hřebeni stoupáme na nejvyšší bod poloniny Piškoňa – Něgrovec (1709 m n. m.) a za malým sedýlkem Čop, ozdobený vrcholovým křížem a dalšími výhledy.

polonina Boržavapolonina Boržavakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Jak klesáme na hřebínek Barvinku, klesá i slunce a okolní kopce se trochu barví do oranžova. Východnímu obzoru vévodí mohutná Strimba, naopak na západě je vidět holý hřeben poloniny Boržava.

polonina Piškoňapolonina Piškoňakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

BarvinokBarvinokkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Když jsme u skal na kraji lesa, je světlo nejlepší, bohužel musíme jít dolů, a tak to nejrudější světlo smutně pozoruji mezi stromy. V hlubokém sněhu docela rychle kloužeme dolů, ale z lesa vycházíme za soumraku.

Strimba za soumrakuStrimba za soumrakukoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Po slunečném dni mnoho sněhu v nižších polohách nezbylo, ale okolní zasněžené kopce se barví do fialových tónů soumraku.

Topaz za soumrakuTopaz za soumrakukoupit fotografii | poslat jako pohlednici

K autu to je ještě pár kilometrů, docházíme už za úplné tmy, což po neuvěřitelně – pár metrů hluboko – vyerodovaných cestách není jen tak.

stoupání na Topazstoupání na Topazkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Druhý den už se počasí kazí, a tak si za cíl dáváme jen zdaleka viditelnou věží ozdobený vrchol Topaz, jeden z prvních vrcholů poloniny táhnoucí se jihovýchodním směrem od Koločavy směrem k Usť-Čorné.

Strimba v mracíchStrimba v mracíchkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Tady nás po vcelku pěkné cestě vede červená značka, sněhu je pomálu. Během dopoledne se překvapivě trochu vyčasuje, ale přes hřeben se převalují mraky.

TopazTopazkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Zhruba od budovy s vysílačem, v horní části výstupu, vichr docela zesiluje a čím výše jsme, tím je nepříjemnější. Nahoře samozřejmě nese spoustu ledových krystalků, a tak nahoře na hřebeni to je na rychlou fotku, ale k věži (1548 m n. m.) nakonec nejdeme.

Související odkazy:

Fotogalerie Ukrajina

Detailní popisy turistiky nejen v horách ve světě

Siněvir – zimní přechod poloniny Piškoňa a výlet na Topaz

Siněvirská Poljana – zima jako v pohádce

Siněvir – babí léto v kraji Nikoly Šuhaje

Krym – od hor k moři

Vilcan a Retezat

Užhorod, polonina Boržava a Mukačevo

Každá cesta začíná plánováním. Já své cestovatelské plány začínám u průvodců z řady Lonely Planet .

Ukrajina průvodce Lonely Planet

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace