Zimní hřebenovka Nízkých Tater

19. 11. 2009 | zobrazeno 7691×

Nízké Tatry jsou druhým nejvyšším pohořím Slovenska, jehož z velké části holý hřeben odděluje údolím Hronu na severu a Váhu na jihu. Jeho délka dosahuje asi 80 km a vede přes něj hřebenová, červeně značená Cesta hrdinov Slovenského národného povstania. Její část od sedla pod Skalkou byla cílem našeho zimního přechodu. [vyšlo v časopise Turista]

Mrazivý vítr Mrazivý vítr koupit fotografii | poslat jako pohlednici

Východiskem pro nás byla Liptovská Lúžna, kam jede autobus z Ružomberku – konkrétně jeho předposlední zastávka u penzionu Balcar. Žlutá značka, začínající o kousek dříve na návsi, vede dále ve směru jízdy autobusu a o jednu ulici později zabočuje doprava. Po malé chvíli opouští vesnici a začíná pomalu stoupat. Moc lidí tudy asi v zimě nechodí, protože na poli nebyly vyšlapané žádné stopy, takže jsme ji brzy ztratili. Věděli jsme ale, že se musíme dostat nahoru na hřeben, takže nám to až zas tolik nevadilo a stoupali jsme dále. Několikrát jsme na ni ještě víceméně náhodně narazili, naposled po poměrně dlouhém a náročném prodírání se lesem. Po chvíli se zdola přidaly další stopy, takže jsme rozhodně nebyli jediní, kdo v tomto úseku lehce bloudil. Občas přes stromy vykoukly okolní, vycházejícím sluncem rudě ozářené kopce, což nás pohánělo k rychlejšímu výstupu.

Svítání pod ChabencomSvítání pod Chabencomkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Konečně se kousek před sedlem pod Skalkou otevřel první výhled na Liptovskou Lúžnou hluboko v údolí a všechny Fatry, zleva Velkou, Lúčanskou a Malou, s charakteristickou rozeklanou siluetou Rozsutce. Po dalším mírném stoupání, které vedlo traverzem lehce lavinového svahu (naštěstí severního, po delším období bez nového sněhu a v brzkých ranních hodinách) jsme se ocitli na hlavním hřebeni. Počasí bylo přesně takové, jaké meteorologové slibovali – tedy modrá obloha bez jediného mráčku, slunce přímo pálilo (a já si v tričku říkal, na co s sebou táhnu dvoje rukavice a jinou zimní výbavu) a na jižní straně se v údolí převalovala nízká oblačnost či spíše mlha.

K Vysokým TatrámK Vysokým Tatrámkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Dnešní úsek hřebenovky po východní části hřebene vedl převážně po holých, širokých a plochých hřbetech a překonával Velkou hol´u (1639,8 m n. m.), odkud se poprvé otevřel výhled na Vysoké Tatry přes Liptovskou dolinu, Latiborskou hol´u (1643,0 m n. m.), Zámostskou hol´u (1612,2 m n. m.) a nakonec Ďurkovou (1749,8 m n. m.), odkud už scházíme přímo k útulně pod sedlem Ďurkovej. Ta je docela známá svérázným chatařem, nicméně její poloha je pro přenocování na přechodu přímo ideální.

Hra sněhuHra sněhukoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Druhý den brzo ráno opět stoupáme na hřeben, ze kterého jsme včera sešli, a pokračujeme na Chabenec (1955,0 m n. m.). Ten tvoří jakýsi přelom mezi západní a ďumbierskou částí pohoří, která má více velehorský charakter. Najdeme zde obnažené skály nebo ledovcové kary s prudkými srázy.

Pod KotliskamaPod Kotliskamakoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Cesta většinou traverzuje v prudkých svazích se zledovatělým svahem, někdy je vedena po mohutných sněhových návějích. Navíc přes noc začal foukat prudký vítr, který zvláště v sedlech značně znepříjemňuje chůzi, takže trekingové hole, případně mačky jsou tady vhodným doplňkem výbavy. Ve stále zesilujícím větru postupně zdoláváme Kotliská (1936,9 m n. m.), Pol´anu (1889,7 m n. m.) a Dereše (2003,5 m n. m.), po kterých již následuje chata pod Chopkom, která je naším dnešním cílem. Večer se kocháme krásným výhledem na zapadajícím sluncem do červena zbarvené Vysoké Tatry.

Západ slunce na Vysokých TatráchZápad slunce na Vysokých Tatráchkoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Ráno nás ale čeká nepříjemné překvapení – vítr přinesl mraky a mlhu, takže po včerejších výhledech není ani památky. Vzhledem k počasí se rozhodujeme nepokračovat na Ďumbier, jak bylo původně v plánu – cesta je tam ještě exponovanější, vítr nepolevil a mačky jsme si nevzali.

Ráno na ChopkuRáno na Chopkukoupit fotografii | poslat jako pohlednici

Proto přecházíme přes hřeben na severní stranu, kde scházíme podél sjezdovky po modré značce k sedačkové lanovce, kterou se necháváme svézt dolů do Demänovské doliny a pak autobusem dále do Liptovského Mikuláše, kde náš výlet končí.

Související odkazy:

Fotogalerie Slovensko

Detailní popisy turistiky nejen v horách na Slovensku

Babia góra – hřebenovka na královnu Beskyd

Předvánoční východ slunce na malofatranském Kriváni

Malá Fatra na rozhraní podzimu a zimy

Osnica – kouzelné ráno nad mraky

Zimní Malá Fatra

Velký Choč – božské ráno nad mraky

Velký Choč - za nejkrásnějšími výhledy

Roháče – mrazivé babí léto v Západních Tatrách

Strážovské vrchy v barvách podzimu

Kľak - vrchol s krásným výhledem

Jarně rozkvetlá Devínska Kobyla

Martinské hole aneb když počasí nespolupracuje

Zimní hřebenovka Nízkých Tater

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace